وب مستران دیجیتال مارکتینگ

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


فرشهای ایرانی (که بیشتر به فرشهای ایرانی معروف است) در بین فرشهای شرقی در سراسر جهان بسیار مشهور است. بهترین فرشهای ایرانی معمولاً فرشهای ایرانی هستند که توسط ایرانیان ساخته شده اند. این فرشها نشانگر تسلط ایرانیان در هنر سنتی خود در انتخاب مواد ، تکنیک های گره زدن و رنگ آمیزی و ایجاد الگوهای و نقوش است. من از شما دعوت می کنم طرح های فرش را در ایران مطالعه کنید تا در مورد فرهنگ ایرانی بیشتر بدانید.
فرش ایرانی پیوندی بین تولیدکنندگان و خواسته ها ، اعتقادات و نیازهای آنها نشان می دهد. آنها همچنین شرایط زندگی و وضعیت فرهنگی هنرمند و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه ، منابع گیاه شناسی و شرایط جغرافیایی را منعکس می کنند.

نقوش ، الگوهای و نقوش فرش ایرانی از طبیعت ، تاریخ و اسطوره ها گرفته و الهام گرفته شده است. در حقیقت ، ریشه فرش ماشینی را باید در زندگی عشایری جستجو کرد که از آنجا راه خود را به سمت روستاها و شهرها یافت. عشایر از پشم دام و رنگهای ساخته شده از انواع گیاهان یا منابع معدنی استفاده می کنند.


فرش ها نه تنها کاربرد روزمره دارند بلکه به عنوان اشیاء هنری نیز در نظر گرفته می شوند. عشایر ایرانی برای پوشاندن و تزئین کف و سایر قسمت های چادرهای خود فرش / فرش های زیبایی تهیه می کنند. آنها همچنین پارچه های گلیم ، پتو ، زین ، روبان چادر و غیره را می پوشند.

طرح های فرش در ایران داستان جالبی دارد: از طریق ساختن هزاران یا میلیون ها گره توسط نخ های رنگی با یا بدون طرح از قبل ترسیم شده بر روی یک ورق ، یک فرش با طراحی زیبا تکمیل می شود. عشایر بدون هیچگونه نقاشی و با مراجعه به تصورات و آنچه را که از اجداد خود آموخته اند ، نقوش و الگوهای ایجاد می کنند. فقط سازندگان فرش شهری برای ایجاد طرح از نقاشی استفاده می کنند.
طرح های فرش ایرانی

طراحی کلی فرش / فرش ایرانی شامل طراحی پس زمینه و حاشیه است. حاشیه ها یک قاب را در اطراف بدنه اصلی فرش ایجاد می کنند و معمولاً دارای سه بخش هستند: بخش داخلی ، بیرونی و اصلی. اندازه و الگوی فرش ، طراحی حاشیه اصلی را تعیین می کند.

طرح های فرش به طور گسترده ای به دو دسته طبقه بندی می شوند:

    گردان؛ و
    شکسته شده.

طرح های فرش گردان از خطوط منحنی ساخته شده است که قبل از گره زدن روی کاغذ شطرنجی کشیده می شوند. خطوط شکسته شامل خطوط مستقیم و ساده ای هستند ، که لازم نیست قبل از گره زدن روی کاغذ کشیده شوند. دسته دوم مورد توجه بیشتر هنرمندان روستایی و عشایری است.
طرح های مختلف فرش

معروف ترین طرح های فرش ایرانی از جمله موارد زیر است: مثلث سیترون ، نماز نیچه ، گلدان ، فریم ، درختی ، آریگته ، شاه عباس ، عربی ، پرتره ، گل اروپایی ، ماهی مخلوط ، راه راه ، چهار فصل ، پراکندگی ، ترکمن و شکارگاه.

البته بسیاری از آنها تغییرات دیگری نیز دارند. لطفا از معروف ترین طرح های فرش ایران اینجا بروید:


مثلث سیترونی مثلثی (لاچاک تورنج): اولین بار که برای تزیین جلد کتاب چرمی مورد استفاده قرار می گیرد ، یکی از زیباترین و محبوب ترین طرح های ایرانی است. از قرن شانزدهم در فرش استفاده شده است. طرح مرکبات معمولاً گرد و گاه بیضوی است. یک چهارم طرح مرکبات در هر زاویه بدنه اصلی فرش ظاهر می شود.

دعای نیچه (مهرابی): این طرح با الهام از طاق ها و همچنین طاقچه های نمازجمعی مساجد ساخته شده است ، اما بعضا برخی از عناصر تزئینی دیگر مانند ستون ها ، گل ها و برگ ها بعدا به آن اضافه شده است. تغییرات این طرح ها با نام عناصر اضافه شده نامگذاری شده است.

منبع : https://www.destinationiran.com/carpet-designs-in-iran.htm

  • نیلوفر حیدری